Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/seigneur 
     SEIGNEUR     
FEW XI senior
SEIGNEUR, subst. masc.
[DÉCT : seignor ]

A. -

DR. FÉOD. "Seigneur" : Car rien n'est commun au seigneur et au serf en tant come serf. (ORESME, E.A., c.1370, 439). Et la cause est car la ou il n'a rien commun au seigneur et au subject, illecques ne a ne amistié ne juste. (ORESME, E.A., c.1370, 439).

 

-

Grand seigneur : ...si comme par aventure, se un grant seigneur estoit pris et il se humilioit devant son adversaire pour paour de mort. (ORESME, E.A.C., c.1370, 177).

B. -

RELIG. "Seigneur"

 

-

Nostre Seigneur : En la confiance de l'aide de Nostre Seigneur Jhesu Crist, du commandement de tres noble et tres excellent prince Charles, par la grace de Dieu roy de France, je propose translater de latin en françois aucuns livres lesquelx fist Aristote le souverain philosophe, qui fu docteur et conseillier du grant roy Alexandre. (ORESME, E.A., c.1370, 97). Et peut-estre que ainsi estoit de la legion des mauvés angelz que nostre Seigneur mist hors d'un honme, si comme dist l'Evangile, car legion contient VImLXVI (ORESME, C.M., c.1377, 288).

C. -

"Maître de qqc." : Ou .XVIIIe. il [Aristote] monstre comment aucunes parties de cité communiquent ensemble et queles gens doivent estre seigneurs des possessions. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 305).

 

-

Seigneur des armes/seigneur de faire qqc. : Car ceulz qui sunt seigneurs des armes, il sunt seigneurs de faire la policie durer et perseverer ou non durer. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 305).

 

-

P. métaph. : ...le princey appelé prutannee estoit seigneur de mont de choses et de grandes choses. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 275).
 

Oresme Charles Brucker


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.